Friday 12 April 2013

به گفته مقامات فرانسوی، مواد شیمیایی موجود در بسته بندی مواد غذایی می تواند به جنین در رحم صدمه بزند





خلاصه مقاله کیم ویلسنر از پاریس
گاردین 9 آپریل 2013

به گفته مقامات فرانسوی، مواد شیمیایی موجود در بسته بندی مواد غذایی می تواند به جنین در رحم صدمه بزند
متخصصین امور بهداشت میگویند بسفینول ای (بی پی ای)، موجود در بطری ها، بسته بندی های غذایی و دندان های پر شده عامل ایجاد سرطان سینه و ناهنجاری های رفتاری میباشد
بنابر یک گزارش تحقیقی فرانسوی، درمعرض بسفینول ای قرار گرفتن یک کودک در رحم می تواند منجر به مشکلات سلامتی بعدی شود.
 
مقامات بهداشتی فرانسه یک گزارش هشدار دهنده در مورد اثرات بالقوه سمّی یک ماده شیمیایی صنعتی بحث برانگیز مورد استفاده دربسته بندی های غذایی بر زنان باردار و کودکان بدنیا نیامده شان منتشر کرده اند.
در این گزارش که روز سه شنبه (سه روز پیش) برای عموم منتشر شده، آژانس ملّی بهداشت، غذا، محیط و امنیت محیط شغلی (ای ان اس ئی اس) فرانسه اعلام نموده است که بسفینول ای توسط «کلّ جمعیت درغرب» جذب شده است.
در سالهای اخیر این ترکیب ارگانیک که در طیف وسیعی از اشیاء از جمله قوطی ها، جعبه ها، بطری ها و حتّی دندان های پر شده وجود دارند، به عنوان یک «مختل کننده غدد درون ریز» اضطراب ایجاد کرده اند، زیرا بدلیل توانائیش در تقلید از استروژن، سیستم هورمونی انسان و حیوانات را مختل میکند.
به نوشته ای ان اس ئی اس، «در معرض بسفینول ای قرار گرفتن یک زن باردار خطری برای غدد پستانی کودک در رحم ایجاد میکند. اثرات شناسایی شده مربوطه یک تغییر و تعدیل در غدد پستانی جنین ایجاد میکند که می تواند خطر توسعه تومور را بعدها افزایش دهد.»

آژانس برای تکمیل گزارش خود چهار سال وقت صرف نمود، با اندازه گیری کردن مقدار بسفینول ای در داخل منازل، گرد و خاک، غذا، آب و حتّی رسید کاغذی سوپرمارکت ها. بنابر عقیده این آژانس بزرگترین مقصر غذا است، که 84% در معرض بسفینول ای قرار گرفتن زنان باردار را باعث میشود، که نیمی از آن از طریق لایه رزینی رویۀ داخلی کنسروها وارد مواد غذایی میشود. بطری های پلاستیکی آب و نوشابه ها نیز از عوامل مهم دیگر هستند.
آژانس بهداشت فرانسه همچنین 73 مواد شیمیایی آلترناتیو را که در محصولات بدون بسفینول ای یافت میشوند را مورد مطالعه قرار داد و اعلام کرد که اکثرشان بخوبی زیر تحقیق قرار نگرفته اند تا مشخص شود که اثرات سمّی دارند یا نه، مخصوصاً بر روی توانایی تولید مثل یا ایجاد ناهنجاری های رفتاری و یا خواص آنها بعنوان مختل کننده غدد درون ریز. این تحقیق همچنین انواع دیگر بسفینول را مورد مطالعخ قرار داد از جمله بسفینول های ام، اس، بی، ای پی، ای اف، اف و بی پی اس دیگلی سیدول اتر.
«تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود نشان میدهد که این ساختار شیمیایی مشترک بسفینول ها میباشد که به آنها خواص استروژن را میدهد و آنها را قادر به تقلید از هورمون های زنانه میکند.»
 (دیگر خطرهای شناسایی شده بسفینول ای برای جنین انسان ها سرطان های گوناگون، دیابت ها،ناتوانی های جنسی، بیماری های تناسلی، چاقی، بیماری های قلبی و افسردگی است. مترجم)

No comments:

Post a Comment