Thursday 28 February 2013

سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی زنگ خطر را علیه مواد شیمیایی مختل کننده هورمونها به صدا دراوردند


یک گزارش جدید از طرف سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی پیوند میان مواد مختل کننده هورمون ها و بیماری های مهمی مانند سرطان ها، چاقی، دیابت ها، ناقص شدن آلت تناسلی و اختلال رفتاری در کودکان (که ایجاد انواع ناتوانی های جنسی را در بزرگسالی باعث میشوند) را ثابت کرده است.
این مواد در وسایل الکترونیکی، لوازم آرایشی، انواع کرم های پوست، مبل ها، فرش های ماشینی، پارچه های مختلف، مواد غذایی، پلاستیک ها مانند اسباب بازی ها، پستانک و شیشه شیر کودکان و بسیاری دیگر یافت میشوند.

   این گزارش تهدیدی که این مواد بر انسان و محیط ایجاد میکند را در حدّ تغییرات آب و هوای زمین اعلام کرده. جالب اینجاست که بیست و اندی سال پیش یکی از معتبرترین دانشمندان جهان در زمینه رشد بالینی یعنی پروفسور نیلز اسکاکِ بک در کنفرانسی در سازمان ملل همین مثال را بکار برده بود و از سیاستمداران درخواست کرده بود هر چه زودتر این مواد را ممنوع اعلام نمایند، او سالها در این زمینه تلاش کرد و در سال 2007 دانشمند بسیار معتبر دیگری از انگلستان، ریچارد شارپ در حمایت از تلاش های او از مثال دایناسورها برای تشبیه کردن عمق فاجعه استفاده کرده بود به اینصورت که ما انسانها اگر خطر بسیار بزرگ این مواد را جدّی نگیریم و آنها را از چرخه محصولات تولیدی خارج نکنیم به سرنوشت دایناسورها گرفتار خواهیم شد یعنی انقراض کامل.
صاحبان صنایع امّا در تمام این سالها با این بهانه که دانش ما در این زمینه کامل و قطعی نیست و یا با اجیر کردن دانشمندان خود فروخته که با انتشار تحقیقات جعلی و استفاده از کثیف ترین شیوه های تزویر و دغل کاری و کمک رسانه ها در بزرگ کردن این جعلیات به مخدوش کردن اذهان عمومی پرداختند و عملاً از هر گونه کار اساسی در رفع این معضل طفره رفتند.
با این همه با تلاش پزشکان، دانشمندان و خبرنگاران مستقل و دلسوز در آمریکا و کشورهای اروپایی قوانین متعددی برای محدود کردن این مواد وضع شده، رسانه ها بطور مداوم به مردم در مورد خطرات محصولات آلوده به این مواد هشدار میدهند، هفته ای نیست که حداقل یکی از روزنامه های دانمارکی در این زمینه هشدار ندهد و همین موضوع سیاستمداران را مجبور به انجام کاری در این زمینه میکند و مانع از طفره رفتن دائمی آنها میشود. اکنون با ارائه گزارش اخیر و ثابت شدن بی چون و چرای این معضل توسط سازمان ملل فعالان امیدوارند که بتوانند ممنوعیت کامل این مواد را بدست آورند، در حالیکه در ایران حتّی هیچگونه نظارتی بر این امر وجود ندارد تا چه رسد به محدود کردن آنها، محصولات چینی که از خطرناکترین محصولات در این زمینه هستند و تا کنون چندین بار باعث تلف شدن کودکان در کشورهای جهان سوم شده است بازار ایران را اشباع کرده است، نتیجه این شده که امروز ناتوانی های جنسی، سرطان وسکته های قلبی به یکی از مهمترین معضل مردم ایران مبدل شده است.
چندین بار با ارسال مقالات علمی (و حتّی ترجمه کردن بعضی از آنها که ساعت ها وقتم را میگرفت) برای وزارت بهداشت جمهوری اسلامی سعی کردم که آنها را به عمق فاجعه آشنا نمایم، ولی با بی اعتنایی و حتی تمسخر شان مواجه شدم. سعی کردم رسانه ها را مطلع نموده و از آنها خواهش کنم که حداقل با اطلاع رسانی به مردم باعث شویم تا نهادهای دولتی مجبور به انجام کاری در این زمینه شوند، امّا باز با بی اعتنایی کامل مواجه شدم.
 دیگر هیچ بهانه ای برای بی عملی وجود ندارد، باید مردم ایران را باخبر کرد؛ باید اجناس چینی و حتّی غربی را بدقت مورد بررسی و نظارت قرار داده و مخصوصاً لوازمی را که توسط زنان باردار و کودکان مورد استفاده قرار میگیرند عاری از هرگونه ماده سمّی باشند.
 
گزارش مذکور هفت مورد مهم را بطور کاملاً علمی و واضح مشخص نموده است:
1ـ تعریف دقیق انواع مواد مختل کننده هورمون ها
2ـ چارچوب لازم برای تنظیم آزمایشات و غربالگری محصولات
3ـ نتایج علمی اهمیت مقررات (از جمله اثرات مقدار کم این مواد در محصولات، مخلوطی از این مواد در یک محصول)
4ـ چارچوب مقررات اروپایی
5ـ پیشنهادات اعضای کشورهای عضو و سهامداران
6ـ شرایط تست و معیارهای تصمیم گیری
7ـ نیازهای تحقیق و توسعه
این مقاله ترجمه ایست از چند مقاله انگلیسی و دانمارکی که لینک های آن را در زیر ارائه کرده ام، بار دیگر بخاطر ضعف در انشاء و هنر نویسندگی پوزش میخواهم، اما در ترجمه هیچگونه اشتباه و یا تغییری صورت نگرفته.
 سایت سازمان بهداشت جهانی وگزارش مذکور
مقاله روزنامه 24 ساعت دانمارک در این زمینه
 مقاله سایت اتحاد برای سلامتی و محیط زیست

No comments:

Post a Comment