Sunday 8 April 2012

مواد شیمیایی و اختلالات جنسی



در این مقاله ترجمه نوشته ها و گفته های متخصصین در امور اختلالات جنسی و مواد شیمیایی را از چند مقالۀ مختلف که لینک آنها را نیز ارائه کرده ام در یک جا و تا جایی که ممکن بود خلاصه و مفید خدمت هموطنان و همزبانان گرامی تقدیم میکنم. این موضوع بخش وسیعی از مردم جهان و جامعه ما ایرانیان را فرا می گیرد. بعلت شرم و حیا کسی نمی خواهد در این مورد صحبت کند، مخصوصاً کسانی که از اختلالات جنسی رنج میبرند، بسیاری به اعتیاد و حتی خودکشی روی میآورند. روزنامه نگاران در ایران به تحقیق و ارائه اطلاعات و آماری در این مورد نمی پردازند، بجز چند پزشک که آنها هم بخاطر تبلیغ محصولات خودشان بصورت بسیار محدود در باره خطر مواد شیمیایی هشدار میدهند، کسی به فکر تحت فشار قرار دادن دولت و یا آگاه کردن مردم نیست، در حالیکه مسئولان مملکت بکلّی دست کمپانی های غربی و چینی را در مسموم کردن مردم ایران باز گذاشته اند. این روزنامه نگاران محقق، فعالان محیط زیست و دانشمندان متعهد هستند که دولت های اروپایی و آمریکا را مجبور به توقف و یا حداقل محدود نمودن کمپانی ها میکنند.
از خوانندگان محترم تمنّا میکنم با دیدی باز مقاله را مطالعه نمایند و موضوع را جدّی بگیرند که سلامتی و شادابی خود و فرزندانتان در گرو شناختن و پیش گیری کردن از سمومی استکه در انواع محصولات به ظاهر بی خطر پنهان شده اند، مانند:
شامپو، تن شو و صابون، رنگ مو، کرم پوست و آفتاب، ماتیک و دیگر لوازم آرایشی، اسپری ها، بطری های پلاستیکی، پستانک بچه ها و انواع اسباب بازی های پلاستیکی، لباس های نایلونی، کنسروها و بسیاری دیگر که عوامل واقعی سرطان ها، اختلالات جنسی ـ روانی، اعتیاد و خشونت در جامعه هستند. در غرب مردم نه تنها به همّت روزنامه نگاران متعهد و فعالان محیط زیست  نسبت به این مسئله آگاهی یافته اند، بلکه محصولات طبیعی و بی خطر نیز در بازار وجود دارد که به آنها حق انتخاب میدهد. بسیاری از زنان دانمارکی و اروپایی از استفاده از لوازم آرایشی خودداری میکنند و یا انواع بی خطر آن را بکار میبرند.

با اینکه آلترناتیوهای کاملاً بی خطر برای جایگزین کردن مواد شیمیایی خطرناک موجود است، امّا کمپانی های قدرتمند از استفاده از آنها خودداری کرده و در عوض با این بهانه که مدارک صد در صد اثبات شده علمی برای خطرناک بودن این مواد وجود ندارد، این کمپانی ها تمام ثروت و قدرت خود را بکار میبرند تا از ممنوعیت استفاده از این مواد خطرناک حتی در محصولاتی که مورد استفاده کودکان خردسال و مادران باردار قرار میگیرد جلوگیری نمایند. در مقاله زیر که در درجه اول روزنامه نگاری متعهد و دلسوز به حال مردم را نشان میدهد نمونه ای از این تلاش کمپانی ها برای ادامه دادن به مسموم کردن مردم افشا شده است.
صنعت بی.پی.ای به دنبال صیقل دادن تصویرش میباشد
بخاطر نگرانی از دست رسانه ها که بیسفینول ای را ماده ای خطرناک در بسته بندی مواد غذایی معرفی میکنند، مدیران و لابی های کمپانی های شیمیایی در کلوپی در واشنگتن گرد هم آمدند تا استراتژیی بر علیه این موضوع اتخاذ نمایند، از جمله استفاده تبلیغاتی ـ تلویزیو نی از یک زن حامله برای نشان دادن فواید این ماده خطرناک شیمیایی!
جلسه خصوصی بود، امّا سنتینل ژورنال توانست خلاصه ای از مسائل مورد بحث را بدست آورد. جان راست، مدیرعامل اتحاد کمپانی های بسته بندی فلزی آمریکای شمالی، تأیید نمود که این اجلاس صورت گرفته. او گفت: «جلسه پنج ساعت طول کشید.» و تمام نکات درج شده در یادداشت را نیز تأیید کرد.
بنابر این یادداشت، شرکت کنندگان گفتند: استفاده از یک زن حامله بعنوان سخنگو «کلید موفقیت ماست». از آنجائیکه پیدا کردن دانشمندی که سخنگوی ما شود ممکن نیست.
دیگر استراتژی های بحث شده در جلسه عبارتند از، متمرکز شدن بر اینکه چگونه ممنوعیت بسفینول ای بطور نامتناسبی اقلیت ها را به خطر میاندازد، مخصوصاً سیاهان و مهاجران آمریکای جنوبی که بعلت فقر به غذاهای کنسرو شده وابسته هستند. اعضای جلسه گفتند که سعی خواهند نمود داستانهایی را در رسانه ها بگنجانند که به مردم القا نماید که کنسروهای ساخته شده بدون بسفینول ای باعث فاسد شدن مواد غذایی درون قوطی ها میشود، و اینکه بسفینول ای کمک میکند که باکتری ها وارد کنسرو نشوند.
اعضای گروه موافقت نمودند که 500.000 دلار برای نظرسنجی از مردم آمریکا در مورد ایمنی بسفینول ای بپردازند. کمپانی های شرکت کننده در این جلسه عبارت بودند از: کوکاکولا، آلکوآ، تاج داران، اتحاد کمپانی های بسته بندی آمریکای شمالی، انجمن تولید کنندگان مواد غذایی، دل مونته، و شورای شیمی آمریکا.
یکی دیگر از موارد بحث شده استفاده از روش ترساندن مردم بود، بعنوان مثال از مصرف کنندگان سؤال شود، «آیا میخواهید که باز هم به غذای بچه دسترسی داشته باشید؟»
در حالیکه سازمان های دولتی آمریکا بر سر ممنوعیت این ماده تعلّل میورزند، گروهی از دانشمندان سمّ شناسی از یک مؤسسه دولتی نگرانی خود از وجود این ماده خطرناک در وسایلی که مورد استفاده کودکان و مادران باردار که در نتیجه بر جنین آنها تاثیر گذار است اعلام نموده اند.
در ایالات متحده شهرهای شیکاگو، نیویورک، مینه سوتا و سوفولک بطور مستقل این ماده را ممنوع اعلام کرده اند.
کانادا رسماً بسفینول ای را جزو مواد سمّی اعلام نمود.
«دولت کانادا سابقه ای محکم در اقدام کردن علیه بسفینول ای در جهت حمایت از محیط و سلامتی کانادایی ها دارد.» جیم پرنتیس وزیر محیط زیست کانادا.
دانمارک و فرانسه به ممنوعیت بسفینول ای ادامه میدهند
دانمارک اعلام نمود تا زمانی که بروکسل یک ممنوعیت در سراسر اروپا بر مواد محتوی بسفبینول ای که در تماس با غذای کودکان هستند اعمال کند، ممنوعیت اعمال شده خود را بر نخواهد داشت. 
نتورال نیوز: یک تحقیق از هاروارد اعلام نمود که دوری نمودن از بسته بندی های محتوی بی.پی.ای در اکثر موارد برای جلوگیری کردن از اثرات سمّی آن کافی نیست. حتّی روزانه یک کاسه سوپ کنسرو شده کافیست تا میزان بی.پی.ای موجود در بدن شما را تا 1200 درصد بالا ببرد!
کارن میشل مسئول اصلی این تحقیق گفت: «عظمت حجم افزایش بی.پی.ای در ادرار پس از فقط یک کاسه سوپ را که مشاهده کردیم غیر قابل انتظار بود و میباید موجب نگرانی افرادی شود که بطور منظم غذاهای کنسروی مصرف می کنند و یا چند قوطی نوشیدنی در روز می نوشند.»
نتورال نیوز: محققین از دانشگاه بهداشت عمومی هاروارد کشف جدید نگران کننده ای در باره بسفینول ای ماده شیمیایی پلاستیک ها کرده اند. معلوم شده که مواجهه قبل از تولد با بی.پی.ای می تواند موجب رفتارهای خشونت آمیز و نامطلوب  در دخترها پس از متولد و بزرگتر شدن آنها شود.
تحقیق منتشر شده در مجلۀ طب اطفال، بررسی یک گروه 244 نفری از مادران و دختران سه سالۀ آنها بود که در سین سیناتی، اوهایو زندگی میکنند.
گروه کشف نمود که هر گونه افزایش میزان در معرض بی.پی.ای قرار گرفتن در دوران حاملگی، موجب میشود دختران جوان بدنیا آمده بطور قابل توجهی شاخص های اضطراب و افسردگی به نمایش بگذارند، در حالیکه همین شاخص ها در دخترانی که مادر حامله شان در معرض مقدار کم و یا هیچ بی.پی.ای قرار گرفتند بسیار ناچیز بود. دختران جوانی که در رحم مادر در معرض میزان زیاد بی.پی.ای قرار گرفتند از نظر عاطفی نسبت به دیگر دختران بسیار آشفته بودند و به سختی قادر به کنترل احساسات خود بودند.
به گفته جو براون، نویسنده این تحقیق: «والدین باید در مورد این یافته ها نگران باشند، و تا می توانند از در معرض بی.پی.ای قرار گرفتن خودداری نمایند، مخصوصاً در دوران حاملگی».
ماده بسیار خطرناک دیگر پارابین است که نوعی نگهدارنده میباشد و از فاسد شدن محصولات جلوگیری میکند، به مانند بی.پی.ای شبیه استروژن یعنی هورمون جنسی زنانه عمل میکند، در لوازم آرایشی، شامپوها، کرم های مختلف، ژل اصلاح صورت، خمیردندان، وهمچنین در محصولات غذایی بکار میروند، مضّرات آن بسیار است، سرطان سینه، پروستات و همه مضّرات ذکر شده در مورد بی.پی.ای در مورد پارابین هم صدق میکند. در آینده بیشتر به آن خواهم پرداخت.
همجنس گرا متولد شدن
 همجنس گرائی یک وضعیت مادرزادی بسیار شبیه «چپ دست» بودن است. امروزه ما میدانیم که چپ دست بودن نتیجه تأثیر تستوسترون اضافی در کند شدن رشد کره چپ مغز در حال توسعه جنین میباشد. این یک انتخاب نیست. یک وضعیت است. از قضا، همجنس گرائی بسیار به همان شیوه چپ دست بودن ایجاد میشود. بجای دریافت تستوسترون اضافی، جنین نر در حال رشد مقدار بسیار کم و اغلب بسیار دیرتر از معمول دریافت میکنند.
محققین بطور طبیعی بر روی عضوی در مغز بنام هیپوتالاموس متمرکز میشوند زیرا میدانند که مسئول اولویت جنسی میباشد. همچنین آنرا دیمورفیک مینامند، یعنی ساختار آن در مردان و زنان متفاوت است. همچنین تفاوت هایی در هیپوتالاموس بین همجنس گرایان و افراد عادی وجود دارد. مطالعات اخیر بر روی قسمت های مختلف هیپوتالاموس چیزهای بسیاری را برملا نمود که قبلاً دانسته نشده بود. و همچنین مواردی که باعث شگفتی شدند.
هیپوتالاموس
با پیشرفت در تکنولوژی آزمایشگاهی، یک ناحیه مخصوص در هیپوتالاموس که هسته دیمورفیک جنسی (دی.اس.ان) نامیده میشود، مورد تمرکز برخی تحقیقات جالب بوده است. این اس.دی.ان آشکارترین تفاوت آناتومیک بین مرد و زن در مغز پستانداران میباشد. هسته (نوکلئی) هیپوتالاموس مردان سه تا هشت برابر زنان میباشد. هسته ای دیگر در هیپوتالاموس، بنام (آی.ان.ای.اچ ـ3) معلوم شد که در مردان عادی دو برابر زنان و همچنین همجنس گرایان است.
هستۀ هیپوتالاموس

جنین شناسی می آموزد که همه جنین ها در ابتدا بصورت مؤنث آغاز میشوند. در یک مرحله در اوایل بارداری (هفته هشتم)، اگر کروموزوم ها مقدر کنند که جنین مرد شود، بطور ژنتیکی و برنامه ریزی شده با اضافه کردن برخی هورمون ها موسوم به آندروژن جنین تغییر میکند. این آندروژن ها، مخصوصاً تستوسترون، به جنین فرمان میدهند که ویژگی های مردانه را توسعه دهند. در صورت فقدان آنها، جنین به توسعه یافتن بصورت مؤنث ادامه میدهد.

هفته هشتم و بسیار حیاتی بارداری

مطالعات متعددی چه بر روی حیوانات و چه بر روی انسانها وجود دارند که ثابت میکنند کمبود مقدار کافی تستوسترون در مرحله ای حیاتی از بارداری که جنین میباید از مؤنث به مذکر تبدیل شود مسبب اصلی همجنس گرائی جنین در آینده خواهد بود.
محققین با استفاده از اسکان کردن مغز مدارک جدیدی یافته اند که نشان میدهد بیولوژی ــ و نه محیط ــ دلیل اصلی جهت گیری جنسی است. دانشمندان انستیتوی مغز استکهلم در سوئد در مجموعه مقالات آکادمی ملّی علوم آمریکا گزارش کردند که مردان همجنس گرا و زنان دارای ویژگی های مشابه هستند ــ بطور دقیقتر در اندازه مغز آنها و فعالیت امیگدالا ــ منطقه ای از مغز که به احساسات، اضطراب و پرخاشگری مربوط میشود. همین مسئله در مورد مردان عادی و زنان همجنس گرا نیز صدق میکند.
نویسنده مطالعه،  متخصص مغز و اعصاب ایوانکا ساویچ برگلوند، میگوید چنین ویژگی هایی در رحم و یا در مراحل اولیه نوزادی پرورش مییابند، یعنی فاکتورهای روانی و محیطی نقشی کم و یا ناچیز بازی میکنند.
«این یکی دیگر از یک سری مشاهدات است که نشان میدهد یک دلیل بیولوژیکی برای جهت گیری جنسی وجود دارد. این یک پدیده رفتاری نیست، نه همچنین یک انتخاب، ونه ربطی به پیشینه محیطی آنها دارد، مطالعه نشان میدهد که این چیزی که مردم با آن متولد میشوند.» (دین هامر، یک زیست شناس مولکولی از انستیتوی ملّی بهداشت)
اکنون یک مطالعه جدید مشخص نموده که تغییر یافتن آندروژن های یک جنین در حین دوران اولیه بارداری ــ اینبار توسط محصولاتی مانند پی.وی.سی (لوله های پلاستیکی که در لوله کشی آب اکثر خانه ها مورد استفاده قرار میگیرند) ــ نه تنها میتواند باعث تغییر جنسیت مغز شود، بلکه میتواند موجب تغییر شکل آلت تناسلی نوزاد شود.
لوله های آب پی.وی.سی
لینک مقاله
 ادامه دارد
Enhanced by Zemanta

No comments:

Post a Comment