Sunday 12 July 2009

گاف ریوتینتو در چین


در پی دستگیری یک مدیر ارشد شرکت معـدن انگـلیسی- استرالیایی در پکن و سه تن دیگر ازکارمندانش در شعـبۀ شانگهای معـدن کار جهانی ریـوتـیـنـتـو متعلق به راتـچایلـد و بزرگترین و بد نام ترین کمپانی جهان میباشد کـه یک دهه است وارد ایران شده و بسرعت به تشکـیل شرکـتهای مـتـعـد د نموده.

"مقامات چینی گفته اند " مدارک غیرقابل انکار بسیار زیادی" در اختیار دارند که نشان میدهـد این چهار نفر با شکار و دزدی اطلاعات محرمانۀ دولت چین را به خارج می فرستادند، و باینترتیب صدمۀ سنگـینی به منافع و امنیت اقتصاد چین وارد کـرده اند" سخنگـوی وزارت خارجۀ چین."

این همان کمپانی ست که در منطقۀ بسیار استراتـژیک کردستان مشغول ریشه گـرفتن در زیر پوشش استخراج طلا ست که سهام 70% آنرا نیز بیشرمانه تحت اختیا رخود گرفته.

دوبوئرز کمپانیی که با استخراج الماس و طلا در افریقا صاحبانش سِسیل رود و راتچایلد را به ثروتهای افسانه ای رساند بهمراه ریوتینتو که تقریباً انحصار کشف و استخراج منابع معدنی جهان را در اختیار دارند، فـقط یکی از منابع مالی مالک جهان یعنی راتچایلدها میباشد و منبع اصلی ثروت وقـدرت بی بدیلشان در کنترل کامل سیستم بانکداری اروپا و آمریکا و چاپ اسکناس پوند در انگـلیس، دلار درآمریکا واخیراً یوروی اتحادیۀ اروپا میباشد. این موضوع بسیارحیاتی و مهم برای تما می مردم جهان با مهارت بی نظیری مخفی نگه داشته میشود.

«در هر قارهاي که ريوتينتو عمل کرده، داستاني يکسان جريان داشته است: زمین بدون پرداخت وجه از مردم بومي گرفته شده، از تشکيل اتحاديههاي آزاد کارگري ممانعت شده، محیط زیست تخريب شده، و روابطي گرم با سياستمداران، دولتمردان و ديکتاتورها برقرار شده است».
مقالۀ اصلی نیویورک تایمز در بارۀ دستگیریها و سابقۀ ریوتـیـنـتـو در چـین
http://www.nytimes.com/2009/07/09/world/asia/09riotinto.html


No comments:

Post a Comment